Jedzenie podstawą dobrego humoru

Emocje podlegają wielu czynnikom.  Wiele osób nie zdaje sobie jednak sprawy z tego, że to, co jedzą, wpływa na pogodne podejście do życia i uśmiech. Co powinno więc znaleźć się na każdym talerzu, aby humor dopisywał przez cały dzień?

Przede wszystkim trzeba pamiętać o źródłach glukozy, która jest niezbędna do szybkich przemian materii w mózgu. Narząd ten nie gromadzi glukozy, dlatego trzeba ją regularnie dostarczać. Do wytworzenia glukozy w organizmie potrzebne są węglowodany złożone, a te najczęściej występują w ziemniakach, roślinach strączkowych i korzeniowych, morelach czy figach. Przetwarzanie węglowodanów jest regulowane przez mangan, który znajduje się m.in. w zbożach i białej fasoli. Dodatkowo jabłka, pomidory czy buraki, z uwagi na znajdujący się w nich lit, obniżają poziom napięcia i pomagają radzić sobie w sytuacjach stresowych.  Podobnie na irytację działają witaminy z grupy B, dlatego warto do swojej diety włączyć warzywa strączkowe, szpinak  czy natkę pietruszki. Pomogą one też zmniejszyć zmęczenie, poprawią za to pamięć i koncentrację. Spadek sił i rozdrażnienie to objawy niskiego poziomu magnezu. Pierwiastek ten można uzupełnić, sięgając po banany, arbuza, fasolę lub groszek, a także różne warzywa liściaste. Na poprawę samopoczucia dobrze wpływają również pomarańcze, zawierające dużą ilość witaminy C, oraz awokado, bogate w nienasycone kwasy tłuszczowe, witaminę E oraz tryptofan, składnik niezbędny do wytworzenia serotoniny zwanej hormonem szczęścia. Awokado ponadto zaspokaja głód i stabilizuje poziom cukru we krwi.

Na samopoczucie ma wpływ również stan nawodnienia organizmu. Niektóre osoby mają trudność z wypijaniem dziennie odpowiedniej ilości wody. Dlatego warto policzyć też inne płyny, które są wypijane w ciągu dnia, w tym soki owocowe, najlepiej wyciskane ze świeżych owoców i niedosładzane. Warto pamiętać też o zupach, zwłaszcza wywarach warzywnych, które zawierają wiele witamin i składników odżywczych.

 

Dieta

Słowo „dieta” dość często kojarzy się z odchudzaniem, odmawianiem sobie jedzenia lub różnymi ograniczeniami. Jego słownikowa definicja to: „system odżywiania się polegający na dostosowaniu ilości i rodzaju pokarmu do potrzeb organizmu; w ogóle sposób odżywiania się”. Z tego wynika, że każdy z nas może wybrać jakąś dietę, czyli sposób odżywiania dostosowany do naszych indywidualnych potrzeb.

Moda na zdrowie

Zdrowe odżywianie coraz częściej przestaje kojarzyć się z życiem pełnym wyrzeczeń, ciągłym odmawianiem sobie smakołyków czy monotonią goszczącą na talerzach. Towarzyszy ono zmianom stylu życia, które mają wspomóc organizm w zachowaniu zdrowia. Jeżeli jednak nie ma pomysłu na zmianę swojego menu lub opracowanie odpowiedniej diety sprawia trudności, warto zapytać specjalistę dietetyka lub poszperać w internecie pełnym przepisów i podpowiedzi kulinarnych.

Owoce i warzywa w diecie małych dzieci

Dieta dla małego dziecka, które dotąd znało jedynie mleko, to przede wszystkim poznawanie nowych wrażeń smakowych. Na początku poszczególne produkty należy podawać co kilka dni, w małych ilościach i o konsystencji papki. Dopiero po szóstym miesiącu życia wskazane jest stopniowe coraz mniejsze rozdrabnianie pokarmu, aż do momentu, w którym dziecko będzie mogło samo chwytać kawałki i je pogryzać. Bardzo ważne jest, aby wprowadzane jedzenie było świeże i dobrej jakości.