Moda na zdrowie

Zdrowe odżywianie coraz częściej przestaje kojarzyć się z życiem pełnym wyrzeczeń, ciągłym odmawianiem sobie smakołyków czy monotonią goszczącą na talerzach. Towarzyszy ono zmianom stylu życia, które mają wspomóc organizm w zachowaniu zdrowia. Jeżeli jednak nie ma pomysłu na zmianę swojego menu lub opracowanie odpowiedniej diety sprawia trudności, warto zapytać specjalistę dietetyka lub poszperać w internecie pełnym przepisów i podpowiedzi kulinarnych. A przede wszystkim trzeba odważyć się na zmianę swoich przyzwyczajeń żywieniowych.  

Zdrowe odżywianie się nie oznacza rezygnowania z przyjemności. Słodkie napoje, które dostarczają mnóstwa „pustych” kalorii i cukrów, można zastąpić świeżo wyciskanymi sokami czy wodą. Ta ostatnia doskonale gasi pragnienie, poprawia wygląd skóry i jest najlepszym źródłem elektrolitów, a także wapnia i magnezu. Zamiast sięgać po paczkę chipsów, można zrobić je samodzielnie – obrać ziemniaki, przyprawić je ulubionymi przyprawami, skropić oliwą i upiec w piekarniku. W przeciwieństwie do kupnych takie chipsy są o wiele mniej kaloryczne, pozbawione chemii i niezdrowych tłuszczów. Warto więc zrezygnować z produktów wysoko przetworzonych.

Nie można też zapominać o zamiennikach. Przy pierwszej myśli o czymś słodkim warto sięgnąć po owoce, które są źródłem witamin i błonnika, bądź po inną zdrową przekąskę. Zamiast śmietany można wykorzystać jogurt naturalny, a biały cukier zastąpić ksylitolem.

Ważne jest, aby jedzenie na talerzu było zdrowe, ale też  kolorowe i smaczne. Trzeba również pamiętać o kilku ważnych zasadach:

  • dostarczać organizmowi wszystkich niezbędnych składników – węglowodanów, białka, tłuszczów,
  • regularnie spożywać posiłki z wykorzystaniem warzyw oraz owoców,
  • ograniczyć jedzenie fast foodów do minimum,
  • ograniczyć stosowanie tłuszczów i soli na korzyść ziół i warzywnych dodatków smakowych.

Zdrowy styl życia to także aktywność fizyczna. Pomoże ona utrzymać ciało w dobrej kondycji, ale również dostarczy endorfin i wzmocni odporność. Ruch korzystnie wpływa na sprawność intelektualną – przyspiesza pamięć i wspomaga koncentrację. Dodatkowo działa pozytywnie na układ kostny, krążeniowy i oddechowy. Brak aktywności fizycznej może natomiast prowadzić do wielu chorób, w tym cukrzycy, chorób serca czy układu krążenia.

 

Dieta

Słowo „dieta” dość często kojarzy się z odchudzaniem, odmawianiem sobie jedzenia lub różnymi ograniczeniami. Jego słownikowa definicja to: „system odżywiania się polegający na dostosowaniu ilości i rodzaju pokarmu do potrzeb organizmu; w ogóle sposób odżywiania się”. Z tego wynika, że każdy z nas może wybrać jakąś dietę, czyli sposób odżywiania dostosowany do naszych indywidualnych potrzeb.

Jedzenie podstawą dobrego humoru

Emocje podlegają wielu czynnikom. Wiele osób nie zdaje sobie jednak sprawy z tego, że to, co jedzą, wpływa na pogodne podejście do życia i uśmiech. Co powinno więc znaleźć się na każdym talerzu, aby humor dopisywał przez cały dzień?

Owoce i warzywa w diecie małych dzieci

Dieta dla małego dziecka, które dotąd znało jedynie mleko, to przede wszystkim poznawanie nowych wrażeń smakowych. Na początku poszczególne produkty należy podawać co kilka dni, w małych ilościach i o konsystencji papki. Dopiero po szóstym miesiącu życia wskazane jest stopniowe coraz mniejsze rozdrabnianie pokarmu, aż do momentu, w którym dziecko będzie mogło samo chwytać kawałki i je pogryzać. Bardzo ważne jest, aby wprowadzane jedzenie było świeże i dobrej jakości.