Owoce i warzywa w diecie małych dzieci

Dieta dla małego dziecka, które dotąd znało jedynie mleko, to przede wszystkim poznawanie nowych wrażeń smakowych. Na początku poszczególne produkty należy podawać co kilka dni, w małych ilościach i o konsystencji papki. Dopiero po szóstym miesiącu życia wskazane jest stopniowe coraz mniejsze rozdrabnianie pokarmu, aż do momentu, w którym dziecko będzie mogło samo chwytać kawałki i je pogryzać. Bardzo ważne jest, aby wprowadzane jedzenie było świeże i dobrej jakości.

Na początku rozszerzania diety można podawać warzywa. Dziecko zje niewiele, np. 3–4 łyżeczki zmiksowanego jedzenia, dlatego wystarczy ugotować jednego ziemniaka albo jedną marchew. Dobrym wyborem na tym etapie będzie też dynia, która jest delikatna i w smaku lekko słodka.

Następnie warto przyzwyczajać dziecko do owoców. Jeżeli akurat trwa sezon na owoce lokalne, warto wybierać jabłka, gruszki czy brzoskwinie. Uwaga na truskawki, ponieważ mogą one alergizować, ale nie należy ich wykluczać z dziecięcego jadłospisu. Owoce importowane trzeba bardzo dokładnie myć, są one jednak idealnym urozmaiceniem diety. Dzieci bardzo lubią musy z dodatkiem np. bananów czy mango.   

 

Dieta

Słowo „dieta” dość często kojarzy się z odchudzaniem, odmawianiem sobie jedzenia lub różnymi ograniczeniami. Jego słownikowa definicja to: „system odżywiania się polegający na dostosowaniu ilości i rodzaju pokarmu do potrzeb organizmu; w ogóle sposób odżywiania się”. Z tego wynika, że każdy z nas może wybrać jakąś dietę, czyli sposób odżywiania dostosowany do naszych indywidualnych potrzeb.

Jedzenie podstawą dobrego humoru

Emocje podlegają wielu czynnikom. Wiele osób nie zdaje sobie jednak sprawy z tego, że to, co jedzą, wpływa na pogodne podejście do życia i uśmiech. Co powinno więc znaleźć się na każdym talerzu, aby humor dopisywał przez cały dzień?

Moda na zdrowie

Zdrowe odżywianie coraz częściej przestaje kojarzyć się z życiem pełnym wyrzeczeń, ciągłym odmawianiem sobie smakołyków czy monotonią goszczącą na talerzach. Towarzyszy ono zmianom stylu życia, które mają wspomóc organizm w zachowaniu zdrowia. Jeżeli jednak nie ma pomysłu na zmianę swojego menu lub opracowanie odpowiedniej diety sprawia trudności, warto zapytać specjalistę dietetyka lub poszperać w internecie pełnym przepisów i podpowiedzi kulinarnych.