Dieta

Słowo „dieta” dość często kojarzy się z odchudzaniem,  odmawianiem sobie jedzenia lub różnymi ograniczeniami. Jego słownikowa definicja to: „system odżywiania się polegający na dostosowaniu ilości i rodzaju pokarmu do potrzeb organizmu; w ogóle sposób odżywiania się”. Z tego wynika, że każdy z nas może wybrać jakąś dietę, czyli sposób odżywiania dostosowany do naszych indywidualnych potrzeb.

Najogólniej można wyróżnić cztery główne rodzaje diet. Najpowszechniejsza jest dieta podstawowa, zwana też naturalną albo zwyczajową. Jest to sposób odżywania powszechny w danej społeczności, typowy dla konkretnego regionu, z wykorzystaniem naturalnie występujących produktów żywnościowych. Kolejnym rodzajem jest dieta alternatywna, czyli taka, której składniki są dobierane lub eliminowane z uwagi na ustalone przez siebie kryterium. Przykładem takiego wyboru jest dieta wegetariańska, eliminująca mięso, czy wegańska, w której nie używa się żadnych produktów pochodzenia zwierzęcego. Innym rodzajem diety jest lecznicza, która jest dobierana pod kątem konkretnego schorzenia czy stanu danej osoby i ma przynieść efekt terapeutyczny. Stosowana jest zwykle czasowo i tylko pod kontrolą lekarską. Dieta doświadczalna natomiast przeprowadzana jest w badaniach żywieniowych kontrolowanych m.in. przez etyków.

Samodzielne opracowanie zbilansowanej diety nie jest proste, dlatego pomocą służą specjaliści w dziedzinie dietetyki. Analizują oni styl życia, możliwości danej osoby i jej uwarunkowania zdrowotne oraz fizyczne, a następnie przygotowują zestaw, który dla danej osoby jest optymalny, dostarcza odpowiednią ilość składników odżywczych oraz jest łatwy do komponowania z różnych produktów. Zwykle nie brakuje w nim owoców i warzyw. Powinny one pochodzić z pewnych źródeł, od producentów, którzy dbają o jakość hodowanych gatunków. Najczęściej poleca się jedzenie surowych owoców i warzyw, także ich gotowanie lub duszenie, natomiast ogranicza się obróbkę poprzez smażenie.  

 

Jedzenie podstawą dobrego humoru

Emocje podlegają wielu czynnikom. Wiele osób nie zdaje sobie jednak sprawy z tego, że to, co jedzą, wpływa na pogodne podejście do życia i uśmiech. Co powinno więc znaleźć się na każdym talerzu, aby humor dopisywał przez cały dzień?

Moda na zdrowie

Zdrowe odżywianie coraz częściej przestaje kojarzyć się z życiem pełnym wyrzeczeń, ciągłym odmawianiem sobie smakołyków czy monotonią goszczącą na talerzach. Towarzyszy ono zmianom stylu życia, które mają wspomóc organizm w zachowaniu zdrowia. Jeżeli jednak nie ma pomysłu na zmianę swojego menu lub opracowanie odpowiedniej diety sprawia trudności, warto zapytać specjalistę dietetyka lub poszperać w internecie pełnym przepisów i podpowiedzi kulinarnych.

Owoce i warzywa w diecie małych dzieci

Dieta dla małego dziecka, które dotąd znało jedynie mleko, to przede wszystkim poznawanie nowych wrażeń smakowych. Na początku poszczególne produkty należy podawać co kilka dni, w małych ilościach i o konsystencji papki. Dopiero po szóstym miesiącu życia wskazane jest stopniowe coraz mniejsze rozdrabnianie pokarmu, aż do momentu, w którym dziecko będzie mogło samo chwytać kawałki i je pogryzać. Bardzo ważne jest, aby wprowadzane jedzenie było świeże i dobrej jakości.