Woda

Bez smaku, kalorii, przezroczysta, a przede wszystkim zdrowa. Te cechy najczęściej kojarzą się z wodą, która jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania każdego organizmu. Ile litrów wody powinniśmy pić, skąd i dlaczego jest ona tak wartościowa?

Organizm człowieka składa się z wody w niemal 70%, dlatego jest ona do życia niezbędna. Dzięki niej krew prawidłowo płynie, oczy nie są przesuszone, a cera jest promienna i elastyczna. Każdy człowiek powinien nawadniać swój organizm odpowiednią ilością wody. Aby obliczyć, ile płynów dziennie należy przyjąć, trzeba zwrócić uwagę na takie kryteria jak wiek, płeć, wzrost, waga, wykonywana aktywność fizyczna oraz aktualne warunki pogodowe. Ogólnie przyjmuje się, że dla prawidłowego funkcjonowania organizmu człowiek potrzebuje ok. 2 litrów płynów dziennie, a w przypadku zwiększonej aktywności fizycznej – do 4 litrów na dzień. Odczuwanie pragnienia to sygnał, że jesteśmy o krok od odwodnienia i należy uzupełnić braki w płynach.

Picie wody, oprócz swojej podstawowej funkcji, którą jest podtrzymywanie życia, sprzyja np. redukcji cellulitu, wypłukuje toksyny z organizmu, zapobiega wielu infekcjom oraz chorobom, poprawia trawienie i wspomaga metabolizm. Niestety herbaty, soki, kawa czy napoje gazowane nie dostarczają minerałów oraz składników w takiej ilości jak czysta woda. Należy pamiętać też, że w sokach czy napojach występują takie składniki jak cukier, aromaty, barwniki czy inne elementy, które w nadmiarze mogą szkodzić.

O odpowiednim nawodnieniu organizmu należy pamiętać szczególnie podczas aktywności fizycznej. Podczas uprawiania sportu ciało się nagrzewa. Woda pozwala więc uzupełnić płyny wydalane z naszego organizmu poprzez pot, a także reguluje temperaturę ciała. Wodę mineralną można bez problemu kupić w sklepach, na półkach znajdują się butelki z zawartością pochodzącą z różnych terenów i ujęć wody pitnej. Można kupić także wodę leczniczą, która zawiera zwiększony poziom minerałów. Jeżeli ktoś natomiast preferuje picie wody z kranu, może oczyścić ją z ewentualnych zanieczyszczeń za pomocą różnych filtrów. 

Niektóre owoce i warzywa zawierają w sobie tak dużo wody, że wystarczy je zjeść, aby zaspokoić pragnienie, są to m.in. ogórki, arbuzy, melony, truskawki, pomarańcze, papryka. Oprócz funkcji nawadniającej organizm dostarczają wielu witamin.

 

Dieta

Słowo „dieta” dość często kojarzy się z odchudzaniem, odmawianiem sobie jedzenia lub różnymi ograniczeniami. Jego słownikowa definicja to: „system odżywiania się polegający na dostosowaniu ilości i rodzaju pokarmu do potrzeb organizmu; w ogóle sposób odżywiania się”. Z tego wynika, że każdy z nas może wybrać jakąś dietę, czyli sposób odżywiania dostosowany do naszych indywidualnych potrzeb.

Jedzenie podstawą dobrego humoru

Emocje podlegają wielu czynnikom. Wiele osób nie zdaje sobie jednak sprawy z tego, że to, co jedzą, wpływa na pogodne podejście do życia i uśmiech. Co powinno więc znaleźć się na każdym talerzu, aby humor dopisywał przez cały dzień?

Moda na zdrowie

Zdrowe odżywianie coraz częściej przestaje kojarzyć się z życiem pełnym wyrzeczeń, ciągłym odmawianiem sobie smakołyków czy monotonią goszczącą na talerzach. Towarzyszy ono zmianom stylu życia, które mają wspomóc organizm w zachowaniu zdrowia. Jeżeli jednak nie ma pomysłu na zmianę swojego menu lub opracowanie odpowiedniej diety sprawia trudności, warto zapytać specjalistę dietetyka lub poszperać w internecie pełnym przepisów i podpowiedzi kulinarnych.